Vad är QR-koder?
QR står för ”Quick Response” och är en standard som utvecklades av det japanska företaget Denso, som är underleverantör till Toyota. De har den stora fördelen framför vanliga streckkoder att de är tvådimensionella, och kan därmed innehålla mycket mer information än de gamla systemen. I och med de senaste årens utveckling för mobiltelefoner har stora möjligheter öppnats inom marknadsföring mot konsumenter och företag.
Du har säkert sett de små spräckliga rutorna som allt oftare dyker upp i annonser i tidningarna. Om du redan inte vet vad de är kan vi berätta om att det rör sig om så kallade QR-koder, tvådimensionella streckkoder, som låter marknadsförare koppla ihop sina printkampanjer med webben på ett effektivt sätt.
Användningen av QR-koder växer lavinartat, vilket inte är så konstigt då de till väldigt små kostnader kan öka effektiviteten och möjligheterna i din marknadsföring.
Det vanligaste är att en QR-kod innehåller en webbadress (URL), och när användaren scannar in denna laddas en webbsida upp i mobiltelefonen, och denna webbsida kan till exempel vara en kampanjsida som innehåller ytterligare information om erbjudandet som finns i tidningsannonsen kombinerat med rabattkoder, anmälningsformulär etc.
QR-koder kan dock också användas för andra saker – exempel är visitkortsinformation, adresser på en karta, eller en gilla-knapp till en facebooksida.
Hur scannar jag in en QR-kod?
Det vanliga sättet att scanna in en QR-kod är att använda kameran i en smartphone, som en iPhone eller en Android-baserad telefon. Det finns många bra gratis-appar att ladda ner för båda systemen. För iPhone använder jag själv QR-Reader från TapMedia som är väldigt lättanvänd och populär. Ett exempel på QR-läsare för Android är QR Droid av DroidLa.
För att scanna in en QR-kod startar du bara appen som sätter igång kameran, och sedan ser du bara till att rikta in kameran mot QR-koden, och vips så har appen scannat in den.
Hur genererar jag egna QR-koder?
Det finns många webbplatser där du lätt kan generera egna QR-koder. Ett ställe är url-förkortare som goo.gl där du får en QR-kod för varje länk du förkortar (på goo.gl klickar du bara på ”details” så finns den färdig för användning.)
Min favorit är annars Esponce.com där du enkelt och gratis kan generera koder, men samtidigt växa till alltmer avancerade användningsområden som tracking, brandade designer, dynamiska QR-koder, och t.o.m. möjlighet att enkelt generera mobila landningssidor för din QR-koder.
Några exempel på användningsområden för QR-koder
Det finns många olika möjligheter och olika kombinationer – dels kan du ha dem på olika typer av ställen, och dels kan de leda till olika typer av saker. Några konkreta exempel är:
En QR-kod i en tidningsannons som leder till en webbsida med mer information om produkten, och ev. en möjlighet att beställa den.
En QR-kod på en stortavla som leder till ett sida där man kan vara med i en tävling
En kod på ditt visitkort som låter användare direkt få in dina adressdata i sin adressbok på sin smartphone.
Möjligheterna är många och man kan tänka sig olika kombinationer av ställen där QR-koden visas och sidor eller applikationer som den leder till:
Ställen där många idag använder QR-koder
I printannonser
DR-utskick
På utomhusreklam – som t.ex. stortavlor bussar etc.
I kataloger och broschyrer
På visitkort
På namnbrickor och i program på events
På skyltar
I powerpointpresentationer
Vad QR-koder till exempel kan peka på eller innehålla
Mobila webbsidor med kompletterande information
Mobila sidor med tävlingar, anmälningsformulär till nyhetsbrev eller lojalitetsprogram, rabattkoder etc.
Visitkortsdata som direkt går in i mobiltelefonens adressbok
Videor på t.ex. YouTube
Till kartor
Till ”gilla-knappar” på ens faceboksida
Några saker att tänka på om du tänker använda QR-koder
- Målgrupper
Även om det sägs att användningen av QR-koder ökat med tusentals procent de senaste åren, så är det naturligtvis så att vissa grupper har ingen aning om vad man ska göra med dem – dessutom måste användaren vara utrustad med en smartphone med en kamera och en QR-läsar app.
Men om man för ett år sedan sade att det var mest nördiga teknikintresserade killar som scannade QR-koder, så börjar de flesta yngre människor känna till hur koderna kan användas – så för kampanjer mot personer i åldern 18-35 år är det numera väl värt att krydda sina kampanjer med lite QR-inslag.
- Upplösning, tryckkvalitet
Det är viktigt att din QR-kod har tillräcklig upplösning där det blivit tryckt för att telefonerna ska klara av att läsa dem. En tumregel som amerikanska experter brukar ge är att koden skall vara minst en tum (2,5 cm) bred. Detta beror ju lite på kvaliteten på trycket, och i en broschyr med hög kvalitet på tryck och papper kan man nog få det att fungera med mindre storlekar, men i en dagstidning skall man nog försöka se till att koden är en bit över 2 cm bred. - Fysisk placering
QR-koderna ska placeras på ställen där det finns täckning för användarnas mobiltelefoner – helst bra WiFi-täckning för att upplevelsen ska bli riktigt bra. Att köra QR-koder på reklamskyltar i tunnelbanan är ganska meningslöst. Att ha det på printmaterial som visas på flygresor är heller inte särskilt smart.
Kommentarer
- Har du någonsin velat skapa en cool QR-kod för dina gäster? Men har du aldrig velat skriva in dina WiFi-uppgifter i ett formulär som skickar dem till en
fjärrwebbserver för att återge QR-koden? QiFi för räddningen! Det kommer att återge koden i din webbläsare, på din maskin, så att WiFi förblir lika säkert
som det var tidigare (läs koden om du inte litar på text på internet - Om du använder Spara-knappen för att lagra en kod är detta fortfarande säkert, eftersom data lagras i HTML5 localStorage och överförs aldrig till servern
(i motsats till cookie-baserade lösningar). - Litar du inte på din webbläsare heller? Pipa bara strängen WIFI:S:;T:;P:;; genom den QR-kodgenerator du väljer efter att ha läst dokumentationen.
How to
Metod 1: Skapa en QR-kod som ger åtkomst till ditt Wi-Fi-nätverk
En QR-kod är en matrisstreckkod som kan innehålla en imponerande mängd information. Att skapa QR-koder är omåttligt enkelt, och dessa koder kan användas för
en uppsjö av olika syften – kodning och lagring av de referenser som krävs för att ansluta till ditt Wi-Fi-nätverk ingår. Du kan skapa en QR-kod som har ditt
Wi-Fi-nätverks SSID (Service Set Identifier) och lösenord inbäddat i den, och enheter kan sedan ansluta till ditt Wi-Fi-nätverk genom att helt enkelt skanna
QR-koden.
För att skapa en QR-kod som ger åtkomst till ditt Wi-Fi-nätverk måste du:
På en webbläsare som du väljer, ta dig till denna QR-kodgenerator som är utformad speciellt för att skapa QR-koder för Wi-Fi-nätverk.
I SSID-fältet skriver du in visningsnamnet för ditt trådlösa nätverk. Detta är samma namn som ditt Wi-Fi-nätverk visas under när en enhet i närheten söker efter tillgängliga Wi-Fi-nätverk. Se till att du skriver in ditt nätverks visningsnamn exakt som det är, och var särskilt försiktig med versaler/gemener.