Tänker oss ett välbesökt och populärt uthyrningsföretag med bästa läge i Nerja på Costa del Sol. Nybyggt med påkostad interiör och exteriör. Flera lägen konkurrerar här om gästerna. Utöver läget, designen, servicen och tillgängligheten, har var och en av dessa aktörer efter bästa förmåga på olika sätt försökt tillgodogöra sig tillgängliga ”dragplåster”. Vi talar om snabb och lättillgänglig WiFi (prioriterat), nyckelhantering, uthyrningshandbok, synlighet på sociala medier, egna hemsidor, mm.
Dock missar man en del möjliga synergieffekter och jag tänker närmast WiFi och Internet åtkomsten ovan. Så angeläget för hyresgästerna, men även som en påannonsering för den egna verksamheten.
Notera att ett WiFi (SSID) i sig kan vara publikfriande, speciellt om man döper det till något iögonfallande. Utan att gå in på tekniken här så rekommenderar jag att man gör det öppet utan passkey för att locka tills sig anhängare. Kommer mer i detalj beskriva hur man skyddar (isolerar) sitt nät när det är öppet och okrypterat WiFi. Se vidare: Teknikens möjligheter
Det finns ännu inga ”ensamrätter” för hur man döper sitt SSID. men låter det vara osagt tills vidare
Utan teknisk hänsyn berättar jag nu vidare i allmänna termer. Du som idkar en besöksnäring men inte med främsta läget. Man skulle kunna placera ut vädersäkrade Accesspunkter för att synas mer i händelsernas centrum tex vid bryggplatserna och på så vis dra tills sig uppmärksamhet med sitt WiFi (SSID). Att jämföra med riktade WiFi antenner. När man väl fått ”napp” så finns det tekniker att omdirigera klienter (besökarna) till din egen hemsida, typ Dagens meny, mm innan man ges tillgång till det publika nätet. Denna hemsida kan med fördel läggas in på ett s.k. Intranet, det vill säga en lokal webserver och det är precis vad jag syftar till med mitt koncept Web-in-Case. I det publika internet (www) råder det som som jag brukar kalla det ett ständigt mediabrus eller i dagligt tal desinformation, fakenews, mm. Det är inte alltid aktuell information man får vid varje sökning och risk finns att man misstar sig på info om öppet tider när man läser inlägg utan att notera hur aktuell den är.
QR-koder kommer jag beskriva närmare under en egen rubrik. De har växt sig allt starkare och ger i princip oanade möjligheter. Alla har väl mött dessa om inte annat så i Swishens underbara värld.
Man kan trycka upp posters (klistermärken) med olika QR-koder för locka till sig besökare
Det finns också QR-koder för att ansluta till ett krypterat WiFi (SSID). En sådan kod skulle med fördel kunna appliceras på kvittot för en hamnavgift.
Det finns nu en intressant teknik som Facebook lanserat: Facebook WiFi som beskrivs som enkel, men erfarenhetsmässigt visat sig allt annat än enkel, dock helt fantastisk som funktion och speciellt avseende synergieffekter. Innebär att man kan logga in på ett WiFi och samtidigt frivilligt bli ”incheckad” på sin Facebook sida. Skapar ”ringar på vattnet” och man kan möta upp med sina vänner på samma krog, ge recensioner, mm
Avslutar härmed den allmänna beskrivningen och hänvisar till övriga rubriker och välkomnar dig till ett besök på min operativa hemsida: https://www.stdpts.com/